اخبار دنیای شیعه

ساخت وبلاگ

خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز عربی دقایقی پیش گزارش داد که دادگاه استیناف در کویت، حکم اعدام یک شهروند این کشور که متهم ردیف اول در پرونده معروف به «هسته العبدلی» می باشد را به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان و همچنین در اختیار داشتن مواد منفجره تایید کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز عربی دقایقی پیش گزارش داد که دادگاه استیناف در کویت، حکم اعدام یک شهروند این کشور که متهم ردیف اول در پرونده معروف به «هسته العبدلی» می باشد را به اتهام جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان و همچنین در اختیار داشتن مواد منفجره تایید کرد.

لازم به ذکر است که کویت در اواخر مردادماه سال گذشته اعلام کرد که یک گروهک را در منطقه «العبدلی» در استان الجهراء در شمال این کشور و در ۸۰ کیلومتری مرز عراق بازداشت کرده و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات شامل راکت، راکت انداز ضد تانک، نارنجک، «آر پی جی»، «تی ان تی» و ماده منفجره بسیار قوی «پی ای ۴» نیز از آنها کشف و ضبط شده است.

به دنبال آن نیز برخی مسئولان و رسانه‌ های کویتی مدعی شدند که عناصر گروهک مذکور شامل ۲۵ شهروند این کشور و یک شهروند ایرانی، با کشورمان و حزب الله لبنان ارتباط داشته و چگونگی استفاده از مواد منفجره و آر پی جی را یک سال پیش به وسیله افرادی ایرانی آموزش دیده اند.

بر اساس این ادعا، یکی از اعضای گروهک بازداشت شده در جریان بازجویی اعتراف کرده که به همراه شهروندان دیگری از بحرین و عربستان سعودی در جزیره ای در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل یک کشور آفریقایی آموزش های نظامی دیده که افسران آموزش دهنده از ایران و حزب الله بوده اند.

با این حال، متهمان این پرونده تاکید کردند که در روند بازجویی مورد شکنجه قرار گرفته و به زور مجبور شده اند دست به اعترافات نادرستی بزنند، مسئله ای که دولت کویت آن را رد کرد.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

انجمن اربعین حسینی اروپا امسال برای چهارمین سال اقدام به ثبت‌نام برای حضور عاشقان و محبان در راهپیمایی عظیم پیاده‌روی اربعین می‌کند.

به گزارش «شيعه نيوز»، انجمن اربعین حسینی اروپا برای چهارمین سال پی در پی ثبت‌نام شرکت در راهپیمایی اربعین را آغاز کرده است. سال گذشته ۶۰۰ زائر از ۸ کشور اروپایی و از ۱۵ ملیت مختلف در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کرده‌اند.

انجمن اربعین حسینی اروپا از تمام افراد سراسر اروپا اعم از شیعه، سنی دعوت کرده است تا در قالب کاروانی همراه با عاشقان حریم حسینی (عليه السلام) در روز ۲۸ صفر به سمت حرم امام حسین (عليه السلام) حرکت کنند.

طبق گفته‌های مسئولان انجمن اربعین حسینی اروپا، این انجمن با برخی مشکلات از جمله عدم کمک‌های فرهنگی، عدم حضور کارشناسان زبان‌دان و انقلابی و مشکلات اسکان در شهر نجف و کربلای و ... روبرو است، اما با این وجود،‌ آنان با تمام قوا قدم در این مسیر نورانی گذاشتند و امیدوار به کمک‌هایی از داخل و خارج کشور جهت بهبود عملکرد انجمن در این عرصه هستند.

طبق گفته‌های مسئولان انجمن اربعین حسینی اروپا، بسیاری از زائران امام حسین (عليه السلام) که از سراسر اروپا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، پس از بازگشت، حال و هوای دیگری در آنان ایجاد می‌شود و انگار به حیات مجددی رسیدند.

تحولی که در ابعاد رفتاری آنان ایجاد می‌شود، اینکه پس از بازگشت از سرزمین کربلا، این حس در آنان ایجاد می‌شود که باید برای دین اسلام کاری کنند و مفید باشند، اینکه فضای نورانی کربلا را مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) می‌دانند، اینکه از مدت‌ها قبل، برای شرکت در راهپیمایی اربعین بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند، اینکه این حس نیاز در آنان ایجاد می‌شود تا پیام مولایشان امام حسین (عليه السلام) را به تمام انسان‌ها در عالم برسانند، همه برگرفته از نور امام حسین (عليه السلام) است. این خاصیت نور حسینی است که همه را از زمین کنده و به آسمان می‌رساند و به راستی این مسیر، مسیری است که در آن راه یک ساله را یک شبه نه، به یک نگاه امام (عليه السلام) می‌تواند پیمود.

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 138 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان از رهبران ایران، عربستان، مصر، الازهر و کشورهای حوزه خلیج فارس خواست برای کاهش فشارهای رژیم حاکم بر بحرین بر شیعیان این کشور و بازگرداندن ثبات و امنیت به ملت بحرین تلاش های لازم را به کارگیرند.

به گزارش «شيعه نيوز»، در سی‌امین روز تحصن مردم انقلابی بحرین در اعتراض به سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم مقابل خانه این عالم بزرگ در منطقه الدراز، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان از رهبران ایران، مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس خواست برای حل قضیه بحرین ورود کنند.

«شیخ عبدالامیر القبلان» نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با ارسال تلگراف‌های جداگانه ای به رهبران ایران، مصر، الازهر و رهبران برخی کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان ورود آنان به قضیه شیعیان بحرین و یاری آنان برای مقابله با اعمال فشارها و اذیت وآزار نظام حاکم بر منامه شد.

به گزارش شبکه المنار این تلگراف به امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، شيخ تميم بن حمد آل ثانی امیر قطر، سلطان بن قابوس پادشاه بحرین و دكتور احمد الطيب شیخ الازهر مصر ارسال شده است.

وی از این رهبران خواست برای کاهش فشارهای رژیم حاکم بر بحرین بر شیعیان این کشور و بازگرداندن ثبات و امنیت به ملت بحرین تلاش های لازم را به کارگیرند.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان تأکید کرد مردم شیعه بحرین در پیگیری مطالبات خود و دستیابی به حقوق مشروع خود در حیطه اصلاحات سیاسی کشورشان از چارچوب قانون و روش های مسالمت آمیز خارج نشده اند، لذا همه باید با توجه به احتمال بروز پیامدهای وخیمی که ادامه روند جاری در این کشور به آن منتهی خواهد شد، برای خروج بحرین از این وضعیت تمام تلاش خود را به کار گیریم.

شیخ قبلان برضرورت همسویی تلاش ها برای تحقق یک راه حل سیاسی از طریق گفتگو تاکید کرد و افزود: این تنها راه بازگردادند ثبات و امنیت به بحرین است.

مردم انقلابی بحرین در اعتراض به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم برای سی امین روز متوالی مقابله خانه وی تحصن کردند این درحالی است که مزدوران و شبه نظامیان آل خلیفه به تحصن کنندگان یورش بردند اما مردم انقلابی در پی دعوت علما برای حضور گسترده در میدان تحصن در منطقه الدراز، مزدوران آل خلیفه را وادار به عقب‌نشینی کردند.

علمای بحرین در پیامی به مردم بر ضرورت حضور گسترده و مستمر در اطراف منزل آیت الله عیسی قاسم تأکید کردند تا از این راه مانع یورش نیروهای آل خلیفه به تحصن کنندگان شوند.

هزاران شهروند بحرینی در اقدامی که بیانگر میزان آمادگی آنها برای جانفشانی در راه دین و عقیده و دفاع از عالی ترین مرجع دینی بحرین است، به همراه علمای کفن‌پوش بحرینی، مقابل خانه آیت الله عیسی قاسم در منطقه الدراز تحصن کردند و به حکومت آل خلیفه درباره پیامدهای تعرض به تحصن کنندگان مردمی هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، مردم انقلابی بحرین شبانه روز اطراف خانه آیت الله عیسی قاسم در منطقه الدراز را احاطه کرده و تاکید می کنند که تا عقب نشینی حکومت آل خلیفه از تصمیم خود در سلب تابعیت رهبری معنوی‌شان و پایان دادن به ظلم و ستم این رژیم در حق شیعیان به تحصن خود ادامه می دهند.

تحصن کنندگان تاکید کردند که هدف آل خلیفه از این اقدامات از میان برداشتن شیعیان است و بیش از ۲۰۰ روحانی و عالم دینی با علمای بزرگ بحرین از جمله شیخ عیسی قاسم در این خصوص همنوا شده اند و ضمن هشدار به حکومت بحرین، از ال خلیفه خواسته اند که از اقدامات فرقه گرایانه دست بردارد.

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

عاملان هک تلگرام بیش از 25 هزار زن و دختر در کشور دستگیر شدند. خواهر و برادر جوان پس از دستگیری انگیزه خود را اخاذی اعلام کردند.

به گزارش «شيعه نيوز»، سرهنگ سیدموسی حسینی رئیس پلیس فتا گفت: دختر جوان شیرازی با ارائه مرجوعه ای قضایی به پلیس فتا مراجعه و اظهار كرد اکانت تلگرامش  هک و در اختیار شخصی دیگر قرار گرفته است. با توجه به دسترسی فردی ناشناس به اطلاعات موجود در اکانت شامل کانتکت ها، تصاویر و پیام ها و ... اقدام به اخاذی از وی می كند.  

وی افزود: در مدت 48 ساعت 16 فقره پرونده دیگر با موضوع مشابه به این یگان واصل که با توجه به اهمیت موضوع، پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت.  

رئیس پلیس فتا استان فارس اظهار كرد: پس از بررسی مشخص شد در تمامی پرونده های مفتوحه شخصی با تلفن همراه با شکات كه بیشتر زن و دختر هستند تماس گرفته  و خود را به عنوان یکی از دوستان آنان معرفی و درخواست کد ارسال شده به گوشی شکات را می کند.  

سرهنگ حسینی ادامه داد: قربانیان نیز بدون احراز هویت اصلی فرد تماس گیرنده کد درخواستی را به فرد تماس گیرنده ارسال می كنند و بلافاصله اکانت تلگرام آنها هک می شود.  

وی بیان كرد: شاکیان عنوان داشتند با توجه به صدای زنانه، متهم مونث بوده و به تمام مشخصات شناسنامه ای آنها دسترسی داشته است.  

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: در این پرونده ها هر 16 شاکی اظهار داشتند متهم یا متهمان با استفاده از شماره های مختلف با قربانیان تماس، پس از معرفی خود به عنوان یکی از دوستان نزدیک اقدام به اخذ کد تلگرام و دسترسی به آن می کرده است.  

وی افزود: با بررسی های فنی و تخصصی افسران این پلیس متهمان شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به دادسرای شیراز اعزام شدند.  

رئیس پلیس فتا استان فارس بیان كرد: متهمین این 16پرونده، خانم و آقایی بودند که باهم نسبت خواهر و برادری دارند که در خصوص موارد اتهامی به بزه انتصابی خود اعتراف كردند.  

سرهنگ حسینی اظهار كرد: این دو متهم از کاربران تلگرامی که به صورت غیر مجاز به پروفایل آنها متصل شده اند علاوه بر یك هزار و 700 عکسی که از صفحه گوشی (اسکرین شات) گرفته اند، حدود25 هزار و 500 شماره تلفن موجود در تلفن همران شاکیان را استخراج كرده و همین بزه را برای شماره های جدید به دست آمده تكرار كرده اند.  

وی افزود: بیشتر قربانیان زن و از استان های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، كهگیلویه و بویراحمد و اصفهان بوده اند.  

رئیس پلیس فتا استان فارس از کاربران شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام درخواست كرد به هیچ وجه به کسانی که در شبکه های اجتماعی از شما درخواست ارسال کدی خاص را دارند و یا درخواست ارسال اطلاعات شخصیشان را دارند اعتماده نکرده حتی اگر از سوی اکانت خانواده و یا دوست صمیمی آنها باشند و بعد از احراز هویت اصلی شخص درخواست کننده اطلاعات، با رعایت نکات امنیتی به درخواستشان پاسخ دهید. 

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 134 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 17:03

قاسم مصلح معاون مدیر حفظ نظم در آستان قدس حسینی که به عنوان «اردوگاه امام حسین(ع) شناخته می شود، از حفر خندقی اطراف کربلای معلی برای جلوگیری از ورود تررویست ها و خودروهای بمب گذاری شده به این شهر خبر داد.

به گزارش «شيعه نيوز»، بخش رسانه نیروهای بسیج مردمی در بیانیه ای به نقل از مصلح اعلام کرد: تصمیم حفر این خندق پس از برگزاری جلسه چند ساعته بین فرماندهی عملیات کربلا، فرمانده پلیس و شورای استان کربلا گرفته شده است. این تصمیم پس از وجود خطر ورود تروریست های انتحاری و یا خودروهای بمب گذاری شده از راه کربلا- رمادی اتخاذ شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: عملیات حفر این خندق تا نهایی شدن مجوز آغاز شده و آستان قدس حسینی ارائه تمامی امکانات لازم برای بهره برداری از این طرح عهده دار شده و عملیات براساس ترتیب زمانی ادامه دارد.

در بیانیه مذکور یاد شده است: استان کربلا از طریق این خندق که از صحرای کربلا تا  نجف – انبار ادامه دارد، ایمن خواهد بود.

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 17:03

پس از حوادث تروریستی اخیر در قزاقستان، وزارت فرهنگ این کشور اقدام به انتشار فهرست 20 سازمان‌ افراطی و تروریستی ممنوع‌الفعالیت در این کشور کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، با توجه به حوادث تروریستی اخیر در مناطق مختلف از جمله در شهرهای «آکتوبه» و «آلماتی» این کشور که کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان و مقامات انتظامی این کشور را به دنبال داشت، اقدام به بازنشر فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوع الفعالیت در قزاقستان نموده است.

بر اساس حکم دیوان عالی کشور قزاقستان از 15 اکتبر سال 2004 میلادی، فعالیت سازمان‌های تروریستی «القاعده»، «حرکت اسلامی ترکستان شرقی»، «حرکت اسلامی ازبکستان» و «کنگره ملی کردستان» در قزاقستان ممنوع است.

همچنین فعالیت سازمان‌های « عصبت الانصار»، «برادران مسلمان»، «حرکت طالبان»، «باز گرد»، «جماعت مجاهدین آسیای مرکزی»، «لشکر طیبه»، «جامعه اصلاحات اجتماعی» نیز از 15 مارس 2005 میلادی، در قلمرو قزاقستان ممنوع اعلام شده است.

بنا به حکم دادگاه شهر آستانه قزاقستان همچنین از 28 مارس سال 2005 در این کشور سازمان «حزب التحریر» سازمانی تروریستی، افراطی و ممنوع الفعالیت اعلام شد.

این دادگاه همچنین در 17 نوامبر سال 2006 فعالیت سازمان های افراطی «آوم سینریکیا» و «سازمان آزادبخش ترکستان شرقی» را نیز ممنوع کرد.

همچنین، در تاریخ 5 مارس سال 2008 میلادی فعالیت «حزب اسلامی ترکستان» به عنوان یک سازمان افراطی و تروریستی توسط این دادگاه ممنوع شده است.

دادگاه شهر «آتیرائو» قزاقستان در 25 نوامبر سال 2011 میلادی، سازمان افراطی و تروریستی «جند الخلافت» را ممنوع الفعالیت اعلام کرده است.

بر اساس حکم دادگاه ویژه اقتصادی استان شرقی قزاقستان از 7 ژوئن سال 2012 میلادی نیز فعالیت سازمانی تحت عنوان «اعتماد، آموزش و پرورش، زندگی» ممنوع اعلام شده است.

بنا به حکم دادگاه منطقه «ساری آرکین» شهر آستانه همچنین، از 18 آگوست سال 2014 فعالیت سازمان افراطی «التکفر الحجره» در قلمرو قزاقستان ممنوع شد.

بر اساس حکم دادگاه منطقه «ایسیلسک» شهر آستانه نیز از 15 آکتبر سال 2015 میلادی، فعالیت سازمان‌های افراطی و تروریستی «داعش» و «جبهة النصره» ممنوع الفعالیت اعلام شده‌اند.

انتهای پیام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 152 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 17:03

عربستان سعودی روز گذشته یک مسجد بزرگ را در شهر لندن پایتخت انگلستان افتتاح کرد.

به گزارش «شيعه نيوز»، عربستان سعودی روز گذشته یک مسجد بزرگ را در شهر لندن پایتخت انگلستان افتتاح کرد.

بنابر این گزارش، مسجد یاد شده تحت عنوان "صلح و با حضور شیخ عبدالرحمن السدیس" امام حماعت مسجدالحرام روز گذشته در مرکز لندن افتتاح شده و شامل مسجد، کتابخانه، مدرسه، باشگاه های ورزشی و مرکز پزشکی می باشد. از نکات مهم این مراسم اسکورت ویژه شیخ السدیس توسط نیروهای ویژه پلیس انگلیس بود. وی در سخنرانی خود از دولت انگلستان بخاطر تامین امنیت این مراسم تقدیر و تشکر کرد. شیخ السدیس یکی از علمای وهابی عربستان سعودی است که نقش مهمی در گسترش تفکر فرقه ضاله و انگلیس ساخته وهابیت در مناطق مختلف جهان ایفا کرده است. وی بارها در خطبه های نماز در صحن مسجد الحرام شیعیان را تکفیر و خواستار نابودی آنها شده است. 

افتتاح مرکز جدید وهابیت از سوی عربستان سعودی در لندن در حالی است که این مراکز در سالهای اخیر به منبع اصلی صدور تروریسم تکفیری در اروپا تبدیل شده و هزاران جوان مسلمان به تحریک عناصر وهابی برای آنچه جهاد خوانده شده به سوریه و عراق رفته و به گروه هایی همچون داعش، القاعده و ... ملحق شده اند. در پی وقوع حملات وحشیانه تروریستهای تکفیری القاعده و داعش به پایتختهای اروپایی طی یکسال گذشته نهادهای امنیتی این کشورها هشدارهای جدی نسبت به تکرار حوادث مذکور صادر کرده اند.

تكفير شيعيان در افتتاح مسجد جدید وهابيت در لندن+ تصاوير
تكفير شيعيان در افتتاح مسجد جدید وهابيت در لندن+ تصاوير
تكفير شيعيان در افتتاح مسجد جدید وهابيت در لندن+ تصاوير

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 145 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:59

گوشت تمام حیوانات آبزی حرام است به استثنای دو مورد: ماهی پولک دار و میگو. بنابراین حیواناتی مانند: لاک پشت، خرچنگ، مارماهی، حلزون، قورباغه، ماهی بدون پولک، عروس دریایی، کوسه و... حرام گوشت هستند

به گزارش «شيعه نيوز»، در این نوشتار سه گروه از حیوانات حرام گوشت را به همراه معیارهای حرمت آن ارائه می دهد.

* حیوانات حرام گوشت

فقها با توجه به آیات و روایات، حیوانات را به سه دسته تقسیم نموده اند: حلال گوشت، حرام گوشت و مکروه. این احکام از میان حیوانات خشکی، آبزی و پرندگان بوده و برای حلال و حرام بودن هر یک فهرست و معیارهایی مشخص نموده اند:

* حیوانات خشکی

حیوانات حرام گوشتی که در خشکی زندگی می کنند، عبارتند از:

حیوانات نجس: بدن تمام حیوانات زنده پاک است به استثنای دو مورد سگ و خوکی که در خشکی زندگی می کنند که تمامی اجزای این دو حیوان نجس است و از حیوانات حرام گوشت نیز می باشند.

حیوانات درنده: گوشت تمام حیوانات درنده مانند: شیر، ببر، پلنگ، گرگ و مطلق گربه سانان، حرام است.

میمون ها: انواع میمون ها از جمله بوزینه ها و شامپانزه ها حرام گوشت هستند و استثنائی در آن وجود ندارد.

حشرات: آن چه جزء حشرات به حساب می آید مانند: مگس، پشه، سوسک و... در فقه شیعه حرام می باشد و تنها ملخ استثنا شده است.

خرگوش و موش: خرگوش ها و موش ها با تمام اقسام و انواعشان حرام می باشند و هیچ استثنائی در این مورد وجود ندارد.

سوسمارها: گوشت تمام حیواناتی که از خانوادۀ سوسمارها به شمار می روند، مانند: مارمولک، تمساح، بزمجه، سمندر و... حرام است.

* حیوانان آبزی

گوشت تمام حیوانات آبزی حرام است به استثنای دو مورد: ماهی پولک دار و میگو. بنابراین حیواناتی مانند: لاک پشت، خرچنگ، مارماهی، حلزون، قورباغه، ماهی بدون پولک، عروس دریایی، کوسه و... حرام گوشت هستند. (1)

* پرندگان

مقصود از پرندگان، حیواناتی هستند که دارای بال می باشند؛ اعم از این که بتوانند پرواز کنند یا نتوانند؛ بنابراین پرندگانی از قبیل: مرغ و خروس، شترمرغ، کبک و مانند این ها، اگر چه نمی توانند پرواز کنند ولی حلال گوشت هستند و معیار در حلال بودن سایر پرندگان را فقهای بزرگوار چنین بیان کرده اند:

* پرندگانی که چینه دان دارند، حلال گوشت و الا حرام گوشت هستند.

* پرندگانی که در پشت ساق پا ناخن دارند، حلال و الا حرام هستند.

* پرندگانی که سنگدان دارند، حلال و الا حرام هستند.

* پرندگانی که هنگام پرواز بیشتر بال می زنند و کمتر بال های خود را صاف نگه می دارند، حلال و الا حرام هستند.

* پرندگانی که «پنجه» دارند و به وسیلۀ آن شکار می کنند، حرام هستند مانند: عقاب، کرکس، کلاغ (انواع آن)، جغد، شاهین و... که در برخی تعابیر فقهی از این گونه پرندگان به سباع (درنده) تعبیر شده است. (2)

پاورقی:

(1)- تحریرالوسیله، ج 2، ص 155.

(2)- همان، ص 157.

منبع: مجموعه فقه و زندگی «اغذیه فروشان» سید جعفر ربانی (پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر)

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:59

تصویری دردناک از کودک کار یمنی که باری سنگین تر از وزن خودش را بر دوش می کشد بیش از 9 هزار بار در شبکه های اجتماعی به اشتراك گذاشته مي شود.

تصويري دردناك از كودك كار يمني

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 119 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:59

اگر در مسائل اسلام مطالعه ای داشته باشیم به این نکته می رسیم که هیچ لحظه ، موقعیت و مکانی در زندگی نیست که اسلام برای آن سخن و نسخه ای نداشته باشد.

شيعه نيوز: یکی از این مکان ها و موقعیت ها؛ محیط خانه و لحظات خروج و وارد شدن به این مکان مقدس می باشد. 

امیرالمومنین علیه ‏السلام مى‏ فرماید: هرگاه یکى از شما داخل خانه خود شد، بر اهل خانه سلام کند، اگر نبودند، بگوید: سلام بر ما از جانب پروردگار و نیز سوره اخلاص را بخواند که زُداینده فقر است. 

قرآن 

امروز می خواهیم در باب یکی از مقدس ترین مکان ها به نام خانه با هم کمی صحبت کنیم... 

یکی از مهمترین کارکردهای خانه، تأمین‌ آرامش  جسم و تسکین جان اعضای آن است که البته مرهون امنیت همه جانبه‌ی این محیط برای اعضاست. 

این سکونت و امنیت را خداوند به خود نسبت می ‌دهد و می ‌فرماید: «وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّن بُیُوتِکُمْ سَکَنًا» (نحل،80)، «خداوند از خانه ‌های شما محل سکونت و آرامش برایتان قرارداد.» 

واژه «سکن» به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله ‌ی آن تسکین یابد. انسان علاوه بر نیاز به سکونت در خانه، به محلی برای تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، خلوت کردن و راز و نیاز با خدا و محرمان نیاز دارد. اگر خانه تأمین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود. 

سلام کنید 

در آیه 28 از سوره‌ی مبارکه ‌ی نور نیز، ورود به هرخانه ‌ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است: «فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُوْذَنَ لَکُمْ» (نور، 28) «اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده ‌اید، وارد نشوید.» 

«فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً» (نور،61) 

در این آیه از قرآن کریم به یکی از آداب قرآنی که باید در هنگام ورود به خانه آن را مورد توجه قرار داد می پردازد و آن هم سلام کردن است. 

در این آیه بنا به نظر مفسرین مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این ‌جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن خلق کرده است. (طباطبایی، 1363: ج15، ص229) 

لزوم حفظ حریم خانه 

از نظر قرآن، خانه به قدری در مقام و جایگاه بالایی قرار دارد که حفظ حریم  آن بر همگان توصیه شده است. خداوند متعال می ‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا» (نور، 27) 

«تستأنسوا» یعنی «تستأذنوا»؛ گفته شده است که استیناس  طلب انس است و به این ‌معنی است که در هیچ خانه‌ ای که ملک شما نیست، وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی در آن است و آن‌ گاه اجازه بخواهید. 

ابن عباس گفت: در آیه تقدیم و تأخر است؛ یعنی «حتی تسلموا و تستأذنوا»، یعنی «حتی تقولوا السلام علیکم، أدخل»؛ سلام مستحب است و استیذان واجب. (رک. میبدی، 1357: ج6، ص509) 

در آیه 28 از سوره‌ی مبارکه ‌ی نور نیز، ورود به هرخانه ‌ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است: «فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُوْذَنَ لَکُمْ» (نور، 28) «اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده ‌اید، وارد نشوید.» 

از تلاوت قرآن در خانه غفلت نکنید 

پیامبر عظیم الشّأن اسلام در این زمینه می‎ فرماید: خانه‎ های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، و آنها را گورستان نسازید، همان‎ گونه که یهود و نصارا چنین کردند (زیرا فقط در معابد نماز خوانده) و خانه‎ های خویش را از عبادت تهی ساختند. هر خانه‎ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می‎ گردد و اهل آن در وسعت قرار می ‎گیرند و آن خانه برای اهل آسمان نورافشانی می ‎کند، آن گونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا نور می ‎دهند. 

از کلام حضرت چنین استفاده می‎شود: منازلی که در آنها قرآن خوانده نمی ‎شود مانند گورستان، تاریک و ظلمانی است. 

هر خانه‎ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می‎ گردد و اهل آن در وسعت قرار می ‎گیرند و آن خانه برای اهل آسمان نورافشانی می ‎کند، آن گونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا نور می ‎دهند 

حضرت می ‎فرماید: این نورانیت به زمین و زمینیان محدود نمی ‎شود بلکه اهل آسمان هم از نورافشانی چنین خانه‎ ای بهره می ‎برند. همان ‎طور که ستاره ‎های آسمان برای ساکنان زمین چشمگیر است، خانه ‎ای که در آن قرآن تلاوت می ‎شود برای اهل آسمان ها چشمگیر است و آنها هم از مراکز تلاوت قرآن نور می ‎گیرند. 

خانه ‎ای که صدای قرآن اهل آن، از کوچک و بزرگ، طنین‎ انداز است، دنیایشان نیز آباد است. خیر و برکت آن زیاد است و رزق و روزی آن خانه فزونی می ‎یابد. شایسته است در خانه ‎هایی که اتاق های متعدّد دارد یک اتاق برای نماز، دعا و قرآن خواندن اختصاص یابد و خانواده ‎هایی که کمبود جا دارند، مکان مشخصی را برای قرائت قرآن و سایر عبادات در نظر گیرند، زیرا شرافت چنین مکان ‎هایی موجب استجابت دعا  خواهد شد. 

آداب ورود و خروج از خانه در روایات 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس وقتی از خانه بیرون رود: «بسم اللَّه» بگوید دو فرشته گویند: هدایت شدى و اگر بگوید: «لا حول و لا قوة الا باللَّه» فرشته ها می‌گویند: محفوظ شدى و اگر بگوید: «توکلت على اللَّه» گویند: تو را بس است؛ در این حال شیطان می گوید: من به بنده ‏اى که هدایت و محفوظ شده از طرف خداوند است هیچ راهی ندارم. (أمالی الصدوق، ص: 579) 

به امید آنکه با رعایت نکات قرآنی و اخلاقی، خانه هایی قرآنی و منوّر به نور قرآن و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. 

انتهای پیام/٦٥٤

منبع:تبیان

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 156 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:49

سرلشکر جعفری در همایش فرماندهان نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه امروز اهمیت موضوع امنیت بیش از گذشته شده است گفت: اخیرا برخی کشورها مثل آل‌سعود دشمنی خود با ما را آشکار کرده است و هزینه‌های زیادی برای ناامن کردن ایران صورت می‌دهند.

به گزارش «شيعه نيوز»، سردار سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری صبح امروز در همایش فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه که در تالار قدس آستان قدس رضوی برگزار شد با درود بر روح امام راحل، شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم گفت: اهمیت موضوع امنیت که کار اصلی سپاه و کار شما در خلیج فارس و مرزهای جنوبی کشورمان است امروز بیش ا‌ز گذشته نمود پیدا کرده است. 

وی افزود: این درحالی است که در اکثر کشورهای منطقه ناامنی رواج دارد و دشمنان همه تلاش خود را برای مقابله با نظام و ناامن سازی ایران بکار بستند. 

فرمانده کل سپاه ادامه داد: اخیرا برخی کشورها مثل آل‌سعود دشمنی خود با ما را آشکار کرده است و هزینه‌های زیادی برای ناامن کردن ایران صورت می‌دهند اما با تلاش نیروی‌های سپاه و بسیج و سایر دستگاه، امنیت کامل در کشور برقرار است.

انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:49

خیرین به فکر افراد نیازمند جامعه باشند، چرا که اگر خیرین ، افراد نیازمند جامعه را سرپرستی کنند، قطعا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش «شيعه نيوز»، آیت الله علوی گرگانی روز چهارشنبه در دیدار مدیر عامل صندوق ذخیره علوی که در دفتر معظم له برگزار شد، گفتند: باید مؤسسه و عوامل و کارکنان این گونه موسسات به گونه ای عمل کنند که مردم احساس امنیت کنند. 

معظم له بیان داشتند: خیرین به فکر افراد نیازمند جامعه باشند. اگر خیرین افراد نیازمند جامعه را سرپرستی کنند، قطعا بسیاری از  مشکلات برطرف خواهد شد.

*لزوم ترویج قرض الحسنه در جامعه

ایشان افزودند: بانک ها از طریق دادن رائه  قرض الحسنه به جامعه اسلامی خدمت کنند.

 آیت الله علوی گرگانی با اشاره به لزوم خدمت رسانی به آحاد افراد جامعه خصوصا نیازمندان و محرومان، گفتند: باید از بعضی مؤسسات خیریه مانند مؤسسه ذخیره علوی که برای رفع مشکلات مردم قدم های مثبتی برمی دارند و برای احیاء وام قرض الحسنه تلاش می کنند قدردانی کرد.

معظم له بیان داشتند: ضروری است برنامه هایی را طراحی کرد تا این گونه مؤسسات در جامعه اسلامی بیشتر شود و  همچین باید کاری کرد تا دیگر مؤسسات و بانک ها هم تشویق به انجام این نوع فعالیت ها شوند.

ایشان  در پایان افزودند: باید کاری کرد تا خیّرین در این مسیر سرمایه گذاری کنند؛ این گونه خدمات نه تنها هیچ وقت از بین نخواهد رفت، بلکه در پیشگاه خدا از اجر زیادی هم برخوردار خواهند بود.

 انتهاي پيام/٦٥٤

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 151 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:49

وزیران خارجه انگلیس، عربستان سعودی، امارات و آمریکا با برگزاری نشستی درباره بحران یمن، حمایت جامعه جهانی در جهت حل مناقشه این کشور جنگ‌زده را خواستار شدند.

به گزارش «شیعه نیوز»، وزرای خارجه انگلیس، عربستان سعودی، امارات و آمریکا، روز چهارشنبه در لندن نشستی درباره بحران یمن برگزار کردند.

این وزرا در نشست خود بر حساسیت شرایط کنونی یمن اتفاق نظر داشتند و همچنین بر حمایت بین‌المللی برای رسیدن به صلح در یمن تأکید کردند.

وزرای شرکت کننده در این نشست با این ادعا که ایجاد صلح در یمن با عقب‌نشینی «انصار الله» از «صنعاء» پایتخت این کشور و دیگر شهرهای اصلی این کشور شروع می‌شود، اظهار داشت، یمنی‌ها باید این فرصت پیش آمده در کویت، که دیگر تکرار نمی‌شود را غنیمت بشمارند.

در این‌‌باره، «ادوین ساموئل» سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، هدف از این نشست هماهنگی با عربستان، آمریکا و امارات درخصوص گام‌های اساسی است که می‌بایست برای حل و فصل مناقشه مسلحانه یمن برداشته شود.

ساموئل افزود: «همه طرف‌ها تأکید دارند راه‌حل بحران، سیاسی است نه نظامی.»

طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه انگلیس، در این نشست سه شرط اساسی برای پایان دادن به بحران در یمن مطرح شده است که شامل عقب‌نشینی نیروهای انصارالله از صنعاء و شهرهای مرزی با عربستان، آزادی زندانیان سیاسی وابسته به همه گروه‌ها، و تشکیل دولت انتقالی، که نماینده همه احزاب یمنی باشد.

وی تأکید کرد، همه جریان‌ها یمنی باید برای اجرای این اقدامات باهم مذاکره کنند.

طبق این گزارش، انصارالله اصرار دارد تا پیش از تشکیل دولت، از مناطق تحت سیطره خود عقب‌نشینی نمی‌کند و سلاح‌های خود را تحویل نمی‌دهد. در حالی‌که دولت مستعفی و فراری «عبد ربه منصور هادی»، بر عقب‌نشینی و آزاد شدن بازداشت شدگان پیش از تشکیل دولت پافشاری می‌کند.

انتهای پیام/ 852

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 143 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:47

اعضای گروه‌های سیاسی ـ مذهبی پاکستان با برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در راولپندی جنایات کشمیر را محکوم کردند.

به گزارش «شیعه نیوز»، اعضای گروه‌های سیاسی ـ مذهبی و همچنین جمعی از اعضای انجمن وکلای شهر «راولپندی» پاکستان (DBA) واقع در استان پنجاب دیروز سه‌شنبه در اعتراض به جنایات نیروهای امنیتی هند در کشمیر تجمع اعتراض‌آمیز در راولپندی برگزار کردند.

نثار انقلابی، یکی از اعضای انجمن وکلای راولپندی در گفت‌و‌گو با اکسپرس تریبیون گفت: وکلا پس از تحویل یادداشتی در محکومیت جنایات نیروهای امنیتی کشمیر علیه حقوق بشر به دفتر سازمان ملل متحد(NU) در اسلام‌آباد و به سمت سفارت هند در این شهر رفتند که مأموران اجازه تجمع در مقابل سفارت را ندادند.

تجمع‌کنندگان از دولت هند خواستند به بازداشت رهبران حزب «حریات» پایان داده و به رسانه‌های بین‌المللی اجازه بازدید از کشمیر را بدهد.
آنها همچنین از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر خواستند به جنایات علیه حقوق بشر در کشمیر واکنش نشان دهند.
جماعت اسلامی پاکستان نیز با تشکیل جلسه‌ای این جنایات را محکوم کرد.

انتهای پیام/ 852

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:47

مسوول هماهنگ کننده کمک های انسانی سازمان ملل در عراق از نیاز 10میلیون عراقی به کمک های انسانی در نتیجه حمله و اشغال بخشی از مناطق عراق توسط گروه تروریستی داعش خبر داد.

به گزارش «شیعه نیوز»، لیز گراندی با بیان این خبرافزود: همه ما تعهد امریکا و هم پیمانان این کشور برای بازگرداند ثبات و امنیت به مناطق آزاد شده عراق از سیطره داعش را درک می کنیم.

وی در همایش کمک کنندگان به عراق افزود: داعش از لحاظ نظامی در عراق شکست می خورد و این مساله مهمی است زیرا همه می دانیم بخاطر حضور این گروه تروریستی در عراق این کشور با بحران بزرگ انسانی مواجه شده است.

هماهنگ کننده کمک های انسانی در عراق افزود: خانه های مردم بشدت تخریب شده و بسیاری خانواده ها نگران وضع امنیتی در کشورشان هستند.

گراندی گفت: تاکنون 14منطقه عراق از سیطره داعش آزاد شده و عملیات آزادسازی سه شهر دیگر نیز در شرف آغاز است، همچنین 90 درصد از ساکنان تکریت اکنون به خانه ها و شهرشان بازگشته اند.

وی تاکید کرد: ارایه کمک های مالی برای آمادگی عملیات آزادسازی موصل لازم است علاوه بر این 280میلیون دلار دیگر نیز برای کمک های اولیه به خانواده های آواره حیاتی است.
یک مقام وزارت خارجه امریکا روز گذشته پیش بینی کرده بود در نشست جمع آوری کمک و مشارکت ها برای عراق در پایتخت امریکا 2میلیارد دلار کمک جمع آوری شود.

انتهای پیام/ 852

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 138 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:47

پاسگاه پلیس ایروان که از روز یکشنبه شاهد به گروگان گرفته شدن افسران بلندپایه پلیس ارمنستان بوده، در شب گذشته به صحنه تیراندازی و درگیری تبدیل شده است.

به گزارش «شیعه نیوز»، گروهی که خود را «شجاعان ساسون» می‌خواند و مطالبات سیاسی دارد، از روز یکشنبه یک پاسگاه پلیس در حومه ایروان (پایتخت ارمنستان) را به اشغال خود درآورده و چند افسر بلندپایه ارمنی را به گروگان گرفته است.

ساعات پایانی روز چهارشنبه، خبرگزاری اینترفاکس خبر داد که در اطراف این پاسگاه، صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و پلیس از نارنجک‌های دودزا استفاده کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا این یک درگیری بدون هدف میان گروگان‌گیران و نیروهای امنیتی است یا شروع تلاش پلیس برای خاتمه دادن به ماجرا.

«ژرارد سفیلیان» از مخالفان دولت ارمنستان است که ماه گذشته پس از دعوت مردم به شورش مسلحانه، دستگیر شد؛ گروگان‌گیران آزادی ژرارد را خواستارند.

انتهای پیام/ 852

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:11

به گزارش «شیعه نیوز»، در دنیای ترازوها وسایل فوق مدرن و دقیقی وجود دارد که حساس ترین و ناچیزترین وزن‌ها را محاسبه و مشخص می‌کند؛ ولی با این حال این چنین به نظر نمی‌رسد که این ترازوهای دقیق از عهده و توانایی محاسبه همه وزن‌ها بر آیند. این در حالی است که در روز قیامت خدای متعال با علم و آگاهی خود به احوال بندگان آگاه بوده و از کوچک‌ترین و ناچیزترین رفتارهای بشر باز خواست می‌کند، خدای متعال در خصوص دقت حسابرسی روز قیامت می‌فرماید: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ؛[الزلزله/7و8] پس هر کس هموزن ذرّه‌‏اى کار خیر انجام دهد آن را مى‌بیند! و هر کس هموزن ذرّه‌‏اى کار بد کرده آن را مى‌بیند!».

«مثقال» در لغت هم به معنى ثقل و سنگینى آمده، و هم ترازویى که با آن سنگینى اشیاء را مى‏‌سنجند، و در اینجا به همان معنى اول است. براى «ذرة» نیز در لغت و کلمات مفسران تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده است: گاه به معنى مورچه کوچک، و گاه گرد و غبارى که وقتى دست را بر زمین بگذاریم و برداریم به آن مى‌چسبد، و گاه به معنى ذرات بسیار کوچک غبار که در فضا معلق است و به هنگامى که آفتاب از روزنه‌ه‏ایی به اطاق تاریک مى‌تابد، آشکار مى‏‌شود، تفسیر شده است.[1]

شدیدترین حسابرسی و اندازه‌گیری‌ها:

بر اساس آموزه‌های اسلامی، هیچ انسانی در این دنیا یله و رها نبوده و تمام اعمال و رفتارهای او در مقابل شدیدترین کنترل‌ها قرار دارد. کوچکترین و ریزترین رفتار و عمل انسان در برابر دیدگان الهی پنهان نمی‌ماند؛ کما اینکه خدای متعال بارها خود را به بصیر و آگاه بودن به احوال بندگان معرفی فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛[حجرات/18] خداوند غیب آسمان‌ها و زمین را مى‏‌داند و نسبت به آنچه انجام مى‏‌دهید بیناست!». خدای متعال در زوایاى قلب بندگان حضور دارد، و از آنچه در آن مى‏‌گذرد کاملاً با خبر است. او از تمام اسرار اعماق زمین و غیب آسمان‌ها آگاه است، بنابراین چگونه ممکن است از درون دل بندگان و نوع عملکرد و رفتار ایشان در خفا و آشکار بی‌خبر باشد؟[2] در آیه دیگر خدای متعال در خصوص علم و آگاهی خود به احوال بندگان می‌فرماید: «أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ یَعْلَمُ ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ وَ یَوْمَ یُرْجَعُونَ إِلَیْهِ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ؛[نور/64] آگاه باشید که براى خداست آنچه در آسمان‌ها و زمین است او مى‏‌داند آنچه را که شما بر آن هستید، و (مى‏ داند) روزى را که بسوى او بازمى‏‌گردند و (در آن روز) آنها را از اعمالى که انجام دادند آگاه مى‏‌سازد و خداوند به هر چیزى داناست!».

ایستگاه اندیشه قرآنی(کمی تأمل)

قابل توجه اینکه در این آیه، سه بار بر روى علم خدا نسبت به اعمال انسان‌ها تکیه شده است و این به خاطر آن است که انسان هنگامى که احساس کند، کسى به طور دائم مراقب او است، و ذره‌اى از پنهان و آشکارش بر او مخفى نمى‏‌ماند. این اعتقاد و باور اثر تربیتى فوق‌العاده روى او مى‏‌گذارد و ضامن کنترل انسان در برابر انحرافات و گناهان است.[3] در آیه دیگر، خدای متعال شیوه و روش دقیق حسابرسی بندگان را این چنین متذکر شده و بیان می‌فرماید: «یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فی‏ صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا[لقمان/16]؛ اى پسرک من، اگر [عملِ تو] هموزن دانه خَردلى و در تخته‏ سنگى یا در آسمان ها یا در زمین باشد، خدا آن را مى‏‌آورد.»

«خردل» گیاهى است که داراى دانه‏ هاى سیاه بسیار کوچکى است که در کوچکى و حقارت ضرب المثل است.

اشاره به اینکه اعمال نیک و بد هر قدر کوچک و کم ارزش، و هر قدر مخفى و پنهان باشد، همانند خردلى که در درون سنگى در اعماق زمین، یا در گوشه‌‌اى از آسمان ها مخفى باشد، خداوند لطیف و خبیر که از تمام موجودات کوچک و بزرگ و صغیر و کبیر در سراسر عالم هستى آگاه است آن را براى حساب، و پاداش و کیفر حاضر مى‏‌کند، و چیزى در این دستگاه گم نمى‌شود! ضمیر در آنها به حسنات و سیئات و اعمال نیک و بد باز مى‏‌گردد.

 پرونده سیاه و سنگین زندگی اداری بعضی افراد

با توجه به آیات تکان دهنده‌ای که خدای متعال در خصوص محاسبه و حسابرسی دقیق اعمال بندگان بیان می‌دارد، حال و روز و رفتارهای ما انسان‌ها در مسئولیت و مشاغلی که بر عهده داریم دیدنی است؛ چرا که با کمی دقت و بررسی در نوع عملکرد خود متوجه می‌شویم که هیچ توجهی به این آیات الهی نداشته و رفتار ما با هیچ قانون اخلاقی و قرآنی همخوانی ندارد. در ادامه به بعضی از رفتارهای سوء افراد در حیطه اداری اشاره می‌کنیم.

 گناهان سنگین و رایج اداری:

1- سوء استفاده نابجا و غیرقانونی و غیر شرعی از موقعیت شغلی و امکانات دولتی و بیت‌المال: بهترین مصداق این دسته افراد کسانی هستند که در سمت‌های دولتی به جای خدمتگزاری و حفظ بیت‌المال برای خود کیسه می‌دوزند و با توجیهات غیر موجه، حقوق‌های چند ده میلیونی را برای خود تجویز می‌کنند. این در حالی است که پایین‌ترین قشر جامعه برای جزئی‌ترین مایحتاج خود گرفتار و ناتوان هستند. در کتاب شریف نهج البلاغه امام علی(ع) کسانی را که با بی‌تقوایی به بیت‌المال دست درازی می‌کنند را به شتر تشبیه می‌نماید: حضرت می‌فرماید: «یَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ‏] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِیع‏؛[4] بعضی از افراد مثل شتری که به علف تازه‌ بهاری رسیده است، مال خدا و بیت المال را می‌خورند.» در زمان حال نیز عده‌ای به درست و یا غلط از روش قانونی یا غیر قانونی به بهانه واهی به خود این اجازه را می‌دهند که از بیت‌المال کشور بیشترین و غیر متعارف‌ترین حقوق را به جیب بزنند. در حالی که در همین جامعه بسیاری از افراد گرفتار مخارج سنگین و غیر قابل تحمل گرانی و تورم هستند.

 2-کم‌کاری و سستی در انجام وظایف و مسئولیت‌ها: به راستی بعضی افراد در انجام مسئولیت و وظایف محوله، مصداق بارز کم فروشان هستند، کم فروشانی که خدای متعال در توصیف آنان می‌فرماید: « وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ؛ [مطففین/آیات4-1] واى بر کم‏‌فروشان! آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏‌کنند، حق خود را بطور کامل مى‌گیرند اما هنگامى که مى‏‌خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‌‌گذارند! آیا آنها گمان نمى‏‌کنند که برانگیخته مى‏‌شوند». کم نیستند صاحب منصب‌هایی که هر گاه می‌خواهند وظایف و مسئولیت‌های خویش را انجام دهند با سستی، تنبلی و بهانه تراشی به راحتی از خود سلب مسئولیت می‌کنند ولی هرگاه می‌خواهند کار دیگران را حسابرسی نمایند از کوچکترین خطا و اشتباهات نمی‌گذرند.

خدای متعال با فرا خواندن این افراد به روز قیامت، ایشان را از کم فروشی‌های مدرن باز می‌دارد. روزى که مردم از قبرها برمى‏‌خیزند، و در پیشگاه رب العالمین حاضر مى‌شوند «یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»[5] یعنى اگر آنها قیامت را باور مى‌داشتند و مى‌دانستند حساب و کتابى در کار است، و تمام اعمالشان براى محاکمه در آن دادگاه بزرگ ثبت مى‌شود، و هر کس به اندازه سر سوزنى کار نیک و بد کرده، نتیجه آن را در آن روز عظیم مى‏‌بیند، هرگز چنین ظلم و ستم نمى‌‌‌کردند، و حقوق افراد را پایمال نمى‌ساختند.[6]

3-دزدی‌های مدرن و اداری: ماندن در اداره در ساعات غیر اداری و گرفتن اضافه کاری به سبب انجام ندادن کار در ساعات ادرای. بر اساس روایات اسلامی این چنین مال و دارایی دارای برکت نیست و تنها چیزی که نصیب صاحب خود می نماید آتش جهنم است. کما اینکه در کتاب کافی از امام هادی (علیه السلام)این چنین نقل شده است: «اِنَّ الحَرامَ لا یَنمى وَ اِن نَمى لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم یُؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛[7] به راستى که حرام، افزایش نمى ‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود».

4-انجام دادن کارهای شخصی و غیر مرتبط با مسئولیت و وظایف محوله: کم نیستند افرادی که در ساعت کاری به جای انجام وظایف محوله به پرداختن به کارهای شخصی همچون مطالعه خبرگزاری‌ها و چک کردن ایمیل و حساب‌های شخصی... می پردازند این در حالی است که در قبال آن ساعت کاری حقوق بیت المال را دریافت می‌نمایند. بی شک این چنین رویکرد نا درست و غیر قانونی نیز به شباهت به دزدی و کم‌کاری نیست. چرا که در قبال ساعتی که حقوق دریافت می‌کند کاری انجام نداده است.

5-اختلاس، جعل و خیانت در امانت، رانت و ویژه خواری: وظایف و مسئولیت‌های اداری همانند امانتی در اختیار افراد قرار گرفته‌اند، لذا نباید از این موقعیت در راستای منافع شخصی و خصوصی خود از آن استفاده کرد. منصب‌ها و موقعیت‌های اداری در واقع امانت‌هایی هستند که سزاوار است به درستی از عهده آنها بر آمد. در اهمیت امانت‌داری در منابع روایی از امام علی(علیه السلام)نقل شده است: «أَربَعٌ مَن أُعطیَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَیرَ الدُّنیا و َالخِرَةِ صِدقُ حَدیثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ و َحُسنُ خُلقٍ؛[8] چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده است: راستگویى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى».

پی‌نوشت‌ها:
[1]. تفسیر نمونه، ج‏27، ص: 228
[2]. تفسیر نمونه: ج‏22، ص219.
[3]. همان: ج‏14، ص569.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح): ص49.
[5].مطففین/5
[6]. همان: ج‏17، ص51.
[7]. کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح7.
[8]. شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج2، ص151، ح2142

 انتهای پیام/ 852

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 157 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 12:11

نمایندگان هیئت ملی در کمیته اسرا و بازداشت شدگان یمنی، اطلاع از سرنوشت اسرا وبازداشت شدگان خود در امارات را خواستار شدند.

به گزارش «شیعه نیوز»، کمیته اسراو بازداشت شدگان یمنی عصر چهارشنبه جلسه‌ای را در کویت با حضور نماینده سازمان ملل متحد برگزار کردند.

در این جلسه، توافقنامه مربوط به اسرا و بازداشت شدگان بررسی شد، و قرار شد این جلسه فردا (پنجشنبه) تکمیل شود.

نمایندگان هیئت ملی یمن، درخواست کردند که سرنوشت اسرا و بازداشت شدگان یمنی در امارات مشخص شود. آنان همچنین تأکید کردند همانطور که ارتش و کمیته های مردمی یمن صدها تن از بازداشت شدگان و اسرا را در برهه گذشته آزاد کرده‌اند، امارات نیز اسرا و بازداشت شدگان یمنی را آزاد کند.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 140 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 9:32

منابع اطلاعاتی فرانسه دربارۀ وضعیت ورود تروریست ها خارجی به سوریه از خاک ترکیه گزارشی منتشر کردند.

به گزارش «َِعه نیوز»،  روزنامۀ "لو فیگارو" فرانسه نوشت، بر پایۀ گزارش های دستگاه اطلاعات فرانسه، هر هفته حدود 200 خارجی از مرزهای ترکیه وارد سوریه می شوند تا برای داعش بجنگند.

ژان مارک ایرولت، وزیر خارجۀ فرانسه، نیز یکشنبه دربارۀ نقش ترکیه در مبارزه با داعش گفته بود که باید پرسید آیا ترکیه واقعا یک شریک حقیقی برای مبارزه با داعش است؟ 

او تأکید کرده بود که این مسأله در نشست آتی ائتلاف بین المللی ضد داعش بررسی خواهد شد.

اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 9:32

منابع عراقی از کشته و زخمی شدن بیش از بیست نفر در انفجار دو بمب و تیراندازی در بغداد پایتخت این کشور خبر دادند.

۲۴ کشته و زخمی در دو انفجار و تیراندازی بغدادبه گزارش «شیعه نیوز»، منابع بیمارستانی عراقی اعلام کردند: بر اثر انفجار دو بمب  و نیز حمله مسلحانه در بغداد دست کم چهار نفر کشته و بیست نفر دیگر زخمی شدند.

این منابع بیان کردند: بر اثر انفجار بمب در نزدیکی بازاری در منطقه سبع البور در شمال بغداد دو نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند. در انفجار بمب در روستایی از توابع مدائن در جنوب بغداد دو نفر کشته و هشت زخمی برجای گذاشت.

به گفته منابع عراقی همچنین بر اثر تیراندازی به یک مرکز ایست بازرسی ارتش عراق در ناحیه اللطیفیه در جنوب بغداد یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.


اخبار دنیای شیعه...
ما را در سایت اخبار دنیای شیعه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار shianew بازدید : 142 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 9:32